Cookiebeleid van het Informatiebureau van het Europees Parlement in België:

wij gebruiken cookies om de gebruiksvriendelijkheid van onze site te verbeteren. Wij gebruiken ze niet om persoonlijke gegevens te verzamelen, maar alleen voor statistische doeleinden (door middel van Google Analytics).

Akkoord
 
 
 

Secundair onderwijs: Het NiEUwste Blad

Met dit didactisch pakket over Europa voor het secundair onderwijs hopen wij een antwoord te geven op de steeds toenemende vraag naar direct bruikbaar pedagogisch materiaal om de leerlingen op een informatieve, afwisselende en toegankelijke manier vertrouwd te maken met de werking van Europa, dat hun dagelijks leven in aanzienlijke mate rechtstreeks beïnvloedt.

Voor dit leerpakket zijn wij in zee gegaan met Stichting Ryckevelde, die op dit gebied reeds ruimschoots haar sporen heeft verdiend. De hiernavolgende thematische hoofdstukken zijn het resultaat van de uitwerking van een ambitieus concept door Stichting Ryckevelde, die daarbij kon terugvallen op de hulp en goede raad van onze enthousiaste medewerkers en op de praktijkervaring van leerkrachten in een speciaal daartoe opgezette werkgroep. Met hun wensen en verzuchtingen werd zoveel mogelijk rekening gehouden.

In de diverse thema's wordt dieper ingegaan op de Europese instellingen en hun bevoegdheden, op de Europese waarden en op Europese beleidsvormen die relevant zijn voor de leefwereld van de jongeren. Zonder dat het aanspraak wil maken op volledigheid, geeft dit leerpakket de leerlingen inzicht in de complexiteit van wat doorgaans « Europa » wordt genoemd en zet het aan tot kritisch denken over Europese thema's. Zodoende zullen zij later bij Europese verkiezingen als goed geïnformeerde Europeanen hun stem kunnen uitbrengen.

Met uw reacties, suggesties en voor de uitgebreide lerarenhandleiding kunt u steeds bij ons terecht via epbrussels-edu@ep.europa.eu

Wij vertrouwen erop dat dit pakket u flink op weg zal helpen om van onze jongeren bewuste en hopelijk ook overtuigde Europeanen te maken!

Opgelet: editie 2009!

Inhoud

 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .
 .